onsdag 29. juli 2015

Alcea rosea 'Anthverp Mixed'

Jeg har lenge hatt lyst på stokkroser, og i år har jeg endelig fått det. Bladene er ikke mye å skryte av, for de er blitt angrepet av en slags sopp. De er "cella" med beige-brune flekker på undersiden av bladene, og oversiden ser visne ut. Men blomstene er det ikke noe galt med. Jeg kjøpte en mix-pose med frø, så jeg var litt spent på hvilke farger som dukket opp hvor. Noen av dem er nærmere 2,5 meter høye.
De har hatt lett for å bøye seg ut fra veggen i vind og vær, så det er greit å binde dem opp.
Får håpe de frør seg av seg selv til neste år, det er iallefall det som er tanken. Da blir de nesten som stauder å regne.

De er toårige. Blomster-rosett første året, og neste år kommer blomstene. Deretter dør planten, men den frør seg, og kommer med nye rosetter, med påfølgende blomstring året etter. Tror jeg, da. Neste år oppdaterer jeg dette innlegget, så da kan du få lese hvilke erfaringer jeg har gjort meg da.







Solveig:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar